Persona’s

Op de consumentenmarkt is een doelgroep een afgebakende groep personen die bepaalde kenmerken delen. Doelgroepen kunnen zijn: jongeren, hoger opgeleiden, huisvrouwen, werkzoekenden, early adopters, late majority, etc.

Aan de hand van persoonsgebonden eigenschappen kunnen segmenten aangebracht worden binnen de doelgroep. Bijvoorbeeld op regio, leeftijd, geslacht, auto, inkomsten, huis. En ook persoonlijke voorkeuren dragen bij aan het klantprofiel. Denk aan lidmaatschappen, sport, aankopen, vakantie keuze.

De doelgroep is enorm van belang voor de kanalen die worden ingezet. Zo zijn senioren lastiger bereikbaar via sociale media en zullen advertenties voor tieners in een dagblad hun doel voorbij schieten.

Kennis over de doelgroep (wie, waar, wanneer en waarmee) vormt vrijwel de belangrijkste input voor een campagne. Bij Braincandy brengen we de doelgroep in kaart en nemen dat als vertrekpunt voor een campagneplan. Lees meer over data driven marketing en hoe wij dat inzetten.

Benieuwd naar jouw doelgroep? Laat de analisten van Braincandy een scan maken.

Contact