ON- EN OFFLINE DATA SLIM INZETTEN

Verschil tussen online en offline data

Overal wordt data verzameld en geregistreerd, dat is niet nieuw. We verfoeien het en tegelijkertijd misbruiken we het. De mens creëert vaak onbewust -dus zonder verkeerde bedoelingen- een wenselijk beeld van zichzelf. En omdat onze werkelijke data geregistreerd wordt, dan wordt dus ook de door onszelf gecreëerde wenselijke data geregistreerd. Zo ontstaat een scheef beeld van iemands persoon. Is deze data dan onbruikbaar? Nee, integendeel. Lees hieronder waarom.

Voor deze blog neem ik -zonder namen te noemen- enkele Facebook vrienden. Ik hussel ze tot één persoon: Jan.
Jan houdt van sportauto’s en volgt onder andere Mustang en Lamborgini en ook Max Verstappen. Ook volgt hij de pagina’s van snelle motoren zoals Honda en Suzuki. Daarnaast houdt Jan van mooie spulletjes en volgt Chrono24 en Van Bommel. Jan is ook sportief en volgt de pagina’s van Rico Verhoeven, Arie Boomsma, een Crossfit club en uiteraard de Strong Viking Run. In de weekenden gaat Jan naar festivals. Bijna elke festival vindt hij leuk aldus zijn Facebook. Is hij niet op een festival, dan reist Jan. Het liefst gaat hij met zijn meisje backpackend de wereld over waar hij de meest fantastische gerechten eet. Jan vindt zichzelf namelijk een echte foodie en volgt alles van Kitchen24.

Een topgozer die Jan en zo avontuurlijk ook. Echter, wie Jan kent weet dat hij een baan heeft als accountmanager bij een ICT-bedrijf, getrouwd is en twee schatten van dochters heeft en dat ze elke zomer naar de camping gaan aan de Spaanse kust.
De vrouw van Jan werkt 2 dagen als apothekersassistente en maakt overheerlijke taarten en cupcakes. Jan woont met zijn gezin in een nieuwbouwwoning in de Leidsche Rijn. Een eengezinswoning waar ze 15 jaar geleden zijn komen wonen toen vrouwlief zwanger was van de tweede. Ze hebben een modaal inkomen en Jan rijdt een leaseauto. Zijn vrouw heeft er iets kleins naast.

Vraag: is het handig om Jan uit te nodigen voor een proefrit in de nieuwe Audi R8? Of om hem een aanbieding te doen voor een 4 weken durende rondreis naar Cambodja en Vietnam? Of moeten we hem bestoken met advertenties voor een nieuwe Rolex?

Wat kunnen we met deze kennis over Jan? Heel veel, alleen moeten we het wel goed toepassen. De wenselijke data betreffen interesses en dromen. De werkelijke data zeggen iets over de realiteit en haalbaarheid. Pas als we deze data juist interpreteren en toepassen kunnen we Jan bereiken en voor ons winnen.
De wenselijke data is man-made. Met andere woorden: het wordt door de persoon in kwestie gekozen, samengesteld en zichzelf aangemeten. Deze data betreffen van zijn (of haar) sociale activiteiten interesses. De werkelijke data daarentegen zijn gegevens afkomstig van bijvoorbeeld het CBS, verzekeringsmaatschappijen, lidmaatschappen, (web)winkels en retailers, etc. Dit geeft ons inzicht in de koopkracht en het beslissings- en koopproces van Jan. En binnen deze variabelen kunnen we aanbiedingen doen voor zijn interessegebieden.

Als adverteerder zou ik Jan benaderen met een all-inclusive vakantie voor 4 personen, een dagje circuit rijden in Zandvoort, een inruilaanbieding voor een Volkswagen Polo, een gunstig jaarabonnement voor de plaatselijke sportschool of zelfs een barbecue pakket van Weber. Zo maar wat ideeën.

Data driven marketing voor jouw organisatie

Braincandy brengt de doelgroep in kaart en target deze zowel online als offline. We analyseren de beschikbare data, zetten dit in verhouding tot elkaar (interesses versus haalbaarheid) en creëren pakkende proposities. Voorts bekijken we waar de klant zich bevindt en hoe we hem/haar kunnen bereiken en op welk moment. Deze uitkomsten werken we uit in een data gestuurde crossmediale campagne.
Nieuwsgierig hoe wij hier concreet invulling aan geven voor jouw organisatie? Neem contact op met Braincandy en vertel ons je wensen en verwachtingen. hallo@braincandy.nl