Wat is het verschil tussen conversiepagina en landingspagina?

Als Conversie Optimalisatie Gemert bureau krijgen we vaak vragen over conversiepagina’s en landingspagina’s en de termen worden ook veel door elkaar gebruikt. Maar wat is het verschil tussen een conversiepagina en een landingspagina? En is er überhaupt een verschil? Wij denken van wel en lichten graag toe wat wij verstaan onder een conversiepagina en een landingspagina.
En we geven een korte uitleg over het optimaliseren van conversies.

WAT IS EEN CONVERSIE?

Voordat we het over conversiepagina’s en landingspagina’s gaan hebben is het belangrijk dat duidelijk is wat een conversie is. Een conversie is een handeling van een (potentiële) klant of geïnteresseerde. Feitelijk kan een conversie online gebeuren zoals bijvoorbeeld op een website, maar een conversie kan ook offline plaatsvinden zoals het versturen van een antwoordkaart.

Er zijn ontelbaar veel soorten offline en online conversies. Of een bepaalde handeling een conversie is, bepaal je zelf. Bijvoorbeeld: voor sommigen is een inschrijving op de nieuwsbrief een conversie terwijl dat voor anderen niet erg belangrijk is. Zij zien een conversie misschien enkel als een daadwerkelijk (gled) transactie zoals in de winkel of webshop.

Voor marketeers en ook voor ons online marketing bureau Gemert zijn conversies belangrijke meetwaarden.

Verschil respons en conversie

Met bovenstaande voorbeeld zitten we op het snijvlak tussen respons en conversie. Je zou kunnen stellen dat het aanvragen van informatie behoort tot de respons van een marketingcampagne en dat de daadwerkelijke transactie (bijvoorbeeld afsluiten telefoonabonnement) de uiteindelijke conversie is. Het is dan een beetje afhankelijk van de campagne of je praat in termen van respons en conversie. En ook de meetbaarheid van het gebruikte marketingkanaal of combinatie van marketingkanelen (mediamix) weegt mee in het benoemen van respons of conversie. In de traditionele marketing (druk & print) wordt bijvoorbeeld eerder gesproken over respons en ROI (omzet versus investering) en in veel mindere mate over conversies.

Conversies bij online marketing bureau

In de online marketing wordt er veelal enkel en alleen gesproken van conversies. Het kan daarom ook heel breed worden. Je bent dan zelf verantwoordelijk om te bepalen welke klanthandelingen je wil gaan meten en welke waarde je daaraan hangt. Bij Braincandy, online marketing bureau Gemert, geven we daar ook gewoon advies over.

De achterliggende gedachte bij het gebruik van enkel de term ‘conversie’ in online marketing is dat de verhouding tussen respons en conversie niet heel helder berekend kan worden. Is een aanschaf in een webshop bijvoorbeeld altijd toe te wijzen aan een nieuwsbrief inschrijving? En als dat wel zo is, hoeveel tijd mag daar dan tussen zitten? En wat als er ook nog een kortingsactie via Facebook is geweest, aan welke marketingactie bedeel je de conversie dan toe?

Daarnaast is het ook zo dat het in Google Ads alleen mogelijk is om ‘conversies’ te meten. Er wordt binnen de Google terminologie geen onderscheid gemaakt tussen respons en conversies. Je kunt hooguit een waarde toekennen aan de conversie om de mate van belangrijkheid aan te duiden. Daarnaast kun je in Google Ads ook conversies individueel bekijken en je kunt de toebedeling van een conversie nog enigszins bepalen (zgn. attributie). Dat pas je toe wanneer er verschillende campagnes lopen. Met attributie kun je de toebedeling van een conversie bijvoorbeeld richten op de eerste klik, de laatste klik of met een gelijkmatige verdeling (onder andere).

Let wel, bovenstaande geldt dus alleen wanneer er op Google Ads campagnes geklikt wordt. Er  zijn echter meer marketingkanalen die kunnen leiden tot conversies, maar dat is niet altijd even goed te achterhalen.

Zo kunnen we als zoekmachine optimalisatie bureau Gemert je vindbaarheid op Google significant verbeteren, maar dan blijft het wel lastig om directe conversie toe te schrijven aan deze werkzaamheden.

Naast het meten van je bestaande conversies is het ook verstandig om de weg van bezoek naar conversie te optimaliseren. Dat heet conversie optimalisatie en als je zoekt op conversie optimalisatie Gemert dan kom je uit bij  Braincandy.

Conversies in Google Ads, doelen in Google Analtyics

Een kleine zijstap: in Google Ads spreken we van ‘conversies’ en in Google Analytics gaat het over ‘doelen’. Bij beiden kunnen deze meetpunten hetzelfde zijn, maar je kunt er ook voor kiezen om bij zowel Google Ads en Google Analytics andere meetpunten te kiezen.

Een extra zijstap: heel veel conversies zijn in te stellen met Google Tag Manager. En dat kun je weer koppelen aan Google Ads en Google Analytics.

Soorten conversies

Voor je beeldvorming benoemen we hier ook enkele veelvoorkomende conversies die we als online marketing bedrijf vaak genoeg gebruiken: nieuwsbrief inschrijving, offerte aanvraag, inzending contactformulier, like of follow op social media, bezoeken van een specifieke webpagina zoals de prijslijstpagina, e-mail versturen, telefoontje, informatie aanvraag, klikken op een specifieke button, openingstijden bekijken, transactie (dus een aankoop of abonnement afsluiting), bekijken van een YouTube video, etc.
Onderdeel van conversie optimalisatie Gemert is het verbeteren van deze conversiepunten.

WAT IS EEN CONVERSIEPAGINA?

Conversies zijn dus hét doel van elke ondernemer. En het meten ervan is ontzettend belangrijk. Het zegt immers iets over het succes van je marketingkanaal of marketingcampagne en voor ons marketeers bij digitaal marketing bureau Gemert geeft dat zeer waardevolle informatie.

Een conversiepagina is een webpagina die volledig is ingericht op het laten converteren van je websitebezoeker. Deze pagina bevat heel veel punten waarop de bezoeker wordt overgehaald tot een conversie. Zo’n conversiepunt heet een CTA, oftewel Call-to-Action.

Google Ads conversiepagina

Wanneer je aan de slag gaat met Google Ads is het aan te raden gebruik te maken van een conversiepagina. Niet alleen is een conversiepagina juist volledig ingericht op het stimuleren van conversies, maar ook kun je een conversiepagina volledig laten aansluiten op de specifieke Google Ads campagne.

Naast een Google Ads conversiepagina kun je uiteraard ook conversiepagina’s maken voor andere marketingacties. Bijvoorbeeld door ze te gebruiken in andere digitale marketing en traditionele marketingkanalen zoals een e-mail nieuwsbrief, op Social Media of in een direct mail campagne.

Conversiepagina voor zoekmachine optimalisatie

Niet alleen voor Google Ads zijn conversiepagina’s aan te raden. Als zoekmachine optimalisatie bedrijf Gemert maken we ook conversiepagina’s met als doel om én hoog in de zoekresultaten te ranken én extra goed te converteren.

Soorten conversiepagina’s

Er zijn drie soorten conversiepagina’s:

  • Standaard conversiepagina. Op deze conversiepagina’s kan de websitebezoeker direct een conversie doen, bijvoorbeeld een contactformulier invullen.
  • Click-through conversiepagina. Deze conversiepagina’s zijn bedoeld om websitebezoekers het vertrouwen te geven dat ze op de juiste plek zitten voor hun zoekvraag. Vervolgens leidt de click-through conversiepagina (bijvoorbeeld via diverse buttons) door naar een volgende pagina waar de conversie plaats kan vinden. Dit type conversiepagina wordt vaak gebruikt bij webshops.
  • Lead conversiepagina. Een lead conversiepagina is een losse pagina die tot doel heeft om leads te verzamelen. Bijvoorbeeld door de mogelijkheid om een gratis informatiepakket op te vragen of een gratis proefperiode voor een abonnement af te sluiten.

8 Tips voor een conversiepagina

Hoe maak je een goede conversiepagina? Als zoekmachine optimalisatie bureau Gemert geven we 8 tips voor het maken van een succesvolle conversiepagina voor jouw website:

  1. Goede titel en subtitel. De titel moet bij voorkeur exact aansluiten bij de bijbehorende campagne. Zo weet de websitebezoeker dat hij goed zit. De ondertitel zet kracht bij, geef deze dus een extra overtuigend voordeel.
  2. Voorkom afleiding. De websitebezoekers moeten converteren op de conversiepagina. Haal dus alles weg dat daar niet aan bijdraagt en kan zorgen voor afleiding. Zorg ervoor dat de bezoeker op de pagina blijft door géén interne of externe links toe te passen. Alles waardoor de bezoeker mogelijk uit de deze conversiepagina stapt moet verwijderd worden. Denk bijvoorbeeld ook aan blog overzichten of links naar andere informatieve pagina’s.
  3. Duidelijke tekst. Maak relevante content die goed aansluit op de zoekvraag van de klant. Voorkom dat je te veel uitweidt en focus je op het benoemen van voordelen.
  4. Urgentie. Laat de websitebezoeker weten dat hij nú actie moet ondernemen. Blijf dus in de emotie zitten (in tekst en beeld) en voorkom een overstap naar ratio. In de ratio modus zal de websitebezoeker geneigd zijn ‘om er nog even over te denken’ en dus niet te converteren.
  5. Vertrouwen. Wek vertrouwen door het geven van referenties en testimonials. Laat zien welke klanten ook bij jou gekocht hebben en wat zij daarvan vonden. Gebruik recensie sterren of andere review platformen.
  6. Duidelijke en opvallende CTA’s. De Call-to-Actions zijn enorm van belang. Dit kunnen linkjes zijn die in de tekst zijn geplaatst, zoals neem nu contact op. Of -en nog beter- opvallende buttons en simpele contactformulieren. Maak het de websitebezoeker gewoon enorm eenvoudig om te converteren.
  7. Herhaling. Herhaal je boodschap continue. Vertel meermaals waarom ze (bijvoorbeeld) contact op moeten nemen, herhaal alle voordelen van jouw dienst of product, blijf restricties benoemen zoals op=op enzovoorts.
  8. Gebruik triggerwoorden. Triggerwoorden zijn woorden die de klant overtuigen. Denk aan woorden zoals gratis, gloednieuw, direct, snel, bijna op, exclusief, gemakkelijk, vrijblijvend.

WAAROM EEN CONVERSIEPAGINA?

Het gebruik van een conversiepagina is van bijna doorslaggevend belang voor het succes van jouw (online) marketingcampagne en -inspanningen. Zonder een conversiepagina is de kans groot dat jouw (potentiële) klant niet converteert en uiteindelijk de website verlaat. Bovendien kun je een conversiepagina voor de lange duur en voor verschillende doeleinden gebruiken. Het is dus heel verstandig om te investeren in een of meerdere conversiepagina’s die aansluiten bij jouw marketing campagnes en activiteiten.

WAT IS EEN LANDINGSPAGINA?

Nu we alles weten over conversies en conversiepagina’s, gaan we door met landingspagina’s. Want wat is een landingspagina? Een landingspagina kan elke pagina van jouw website zijn waar je op landt, ongeacht het marketingkanaal waar je vandaan komt. Bij een nieuwsbrief e-mailing kun je bijvoorbeeld terecht komen op de contactpagina, via een organisch zoekresultaat komt je uit op een losse dienst- of productpagina en vanuit een Google Ads Search of Display campagne kom je misschien standaard terecht op de homepagina (als er dus geen specifieke conversiepagina voor de campagnes is gemaakt). De pagina waar je op landt is een landingspagina, feitelijk dus een gewone webpagina van jouw website die waarschijnlijk opgenomen is in het hoofdmenu.

VERSCHIL CONVERSIEPAGINA EN LANDINGSPAGINA

Na het lezen van dit artikel is het duidelijk wat het verschil tussen beiden is. De verschillen tussen een conversiepagina en een landingspagina zijn de lay-out en de toepassing. Bij een conversiepagina is de pagina ingericht op het stimuleren van een conversie en bij een landingspagina gaat het vaak om een reguliere webpagina waar je op landt wanneer je klikt op een link. De conversiepagina is zoals hierboven omschreven anders opgebouwd dan de landingspagina en heeft ook een heel ander doel. De landingspagina is vaak informatiever van aard en kan met goede interne links (linkjuice) ervoor zorgen dat je als websitebezoeker op de website blijft en verder navigeert. Uiteindelijk kan de websitebezoeker dan alsnog converteren, in deze sessie of op een ander moment.

WAT IS CONVERSIE OPTIMALISATIE

Als conversie optimalisatie Gemert bureau helpen we het stimuleren van conversies op je website of webshop. We zorgen ervoor dat websitebezoekers niet alleen bezoekers blijven, maar dat ze ook actie ondernemen op jouw website of webshop. Dat doen we door de bovenstaande 8 tip voor conversie optimalisatie toe te passen. Daarnaast maken we ook gebruik van heatmaps (mouse tracking) en voeren we continue A/B testing uit om te kijken wat beter werkt. En dit hoeft natuurlijk niet alleen op de conversiepagina, conversie optimalisatie kan op de hele website worden toegepast.

CONVERSIEPAGINA NODIG?

Ben jij bezig met een marketingcampagne en heb jij een conversiepagina nodig? Neem dan contact op met Braincandy, online marketing bureau Gemert. We kunnen voor elk kanaal en elke toepassing een conversiepagina maken die aansluit op jouw campagne. En ook als je al Google Ads campagnes hebt lopen, maar nog geen conversiepagina daarvoor hebt ingesteld is het van belang dat je actie onderneemt. Mail of bel ons om samen jouw doelstellingen door te nemen.

Deel dit artikel!

Lees ook:

Ga naar de bovenkant