Home » Conversies meten met Google Tag Manager

Conversies meten met Google Tag Manager

Google Tag Manager is een systeem waarbij je kunt zien hoe vaak er een conversie op de website is geweest. Bijvoorbeeld het aantal klikken op een telefoonnummer, het aantal contactformulieren dat is verzonden en het aantal klikken op een specifieke button.
Is dit handig? Ja dit is handig, want zo kun je meten hoe interessant je webpagina of Google Ads campagne is en kun je mogelijk gaan bijsturen.

GOOGLE TAG MANAGER

Deze blog is geschreven voor onze klanten en andere lezers die nog niet zo goed begrijpen wat Google Tag Manager werkelijk is. In deze korte blog leggen we uit wat Google Tag Manager is en waarom het belangrijk is voor jouw website en campagnes.
Ben je beginnend online marketeer en op zoek naar tips & tricks voor het instellen van GTM, dan moeten we je helaas teleurstellen. Die ga je hier niet vinden. Dat is immers een spel van proberen en ondervinden en dat ligt buiten de scope van deze blog.
Heb je de bel horen luiden en weet je niet waar de klepel hangt? Lees dan wel vooral verder.

GOOGLE TAG MANAGER & GOOGLE ANALYTICS

Tag Manager is een dienst van Google en daarvoor dien je een Google account te hebben. Datzelfde geldt voor Google Analytics. Voor het meten van conversies op de website hebben we ze beiden nodig.
Met Tag Manager stellen we de conversies in die we willen meten op jouw website (bv klikken telefoonnummer). En met Analytics meten we de conversies (het aantal keer dat er geklikt is). Het zijn dus twee verschillende systemen die er samen voor zorgen dat we inzicht krijgen in de conversies.

Zie Google Tag Manager als een soort gebruikerspaneel (wat wil je meten) dat gekoppeld wordt aan een meetsysteem (Analytics).

TAGS, TRIGGERS EN VARIABELEN

Iedereen die ooit met Tag Manager heeft gewerkt of iets ermee heeft geprobeerd, heeft gelezen over de termen tags, triggers en variabelen.

Wat zijn de tags, triggers en variabelen van Google Tag Manager?

Een tag is een stukje code dat op een webpagina wordt uitgevoerd of geactiveerd. De meest voorkomende is de verwijzing naar Google Analytics (het meten).

Met een trigger bepalen we wanneer een tag wordt uitgevoerd. Vrijwel in alle gevallen is dat een interactie op de website, bijvoorbeeld een klik op een button of link, een paginaweergave, het afspelen van een video, het verzenden van een contactformulier, etc.
Oftewel: met welke interactie wordt een seintje gegeven aan de ingestelde ‘tag’. Met andere woorden: wat doet iemand op een webpagina waardoor het meetsysteem van Google (=Analytics) gaat meten?

Met variabelen stellen we voorwaarden in voor de trigger(s). Een dergelijke voorwaarde is bijvoorbeeld een specifieke pagina. Met een variabele kunnen we aangeven dat een trigger alleen mag worden uitgevoerd wanneer er aan de gestelde voorwaarden wordt voldaan. Dus een klik op telefoonnummer alleen op een specifieke pagina zoals de contactpagina of afrekenpagina.

CONVERSIES

De meest gebruikelijke conversies zijn het meten van het aantal klikken op een telefoonnummer, button of het verzenden van een contactformulier. Vooral om te bepalen hoe rendabel een Google Ads campagne is.

Maar met Google Tag Manager kun je meer. Veel meer.

Stel dat je een formulier hebt dat noodzakelijkerwijs erg uitgebreid is. Met GTM kun je analyseren op welk moment men uitstapt bij het invullen van het formulier. Daarmee kun je een afweging maken over de invulvelden die je optioneel laat, verplicht maakt of zelfs verwijderd. Google Tag Manager geeft je dus enorm veel inzicht in het gedrag van bezoekers op jouw website.

Eigenlijk kun je elke handeling van een bezoeker op je website meten met behulp van Google Tag Manager en Google Analytics. Wat let je?

GOOGLE TAG MANAGER DOOR BRAINCANDY

Bij Braincandy zijn we handig in het instellen van Google Tag Manager. Het is overigens niet een klusje van een uurtje, er zitten daadwerkelijk veel handelingen in die van tijd tot tijd ook moeten worden nagekeken. Met een beetje GTM voor een commerciële website is zo een halve dag tot hele dag gevuld
Maar Google Tag Manager is zeker een aanrader als je ook adverteert in Google Ads. Wij vergelijken het altijd met de sportschool. Wil je snel resultaten met advertenties in Google, dan is investeren in GTM (Google Tag Manager) echt noodzakelijk.
GTM draagt bovendien enorm bij aan aan Conversie Optimalisatie. Zo kunnen we nog beter werken naar optimale resultaten en met een relatief korte doorlooptijd.

10 juni 2020

Archief

Categorieën

Lees ook:

Meer Berichten Laden

VRAGEN? NEEM CONTACT OP.

2020-07-24T15:31:22+01:00

HALLO

Welkom op de website van Braincandy, online & marketing.
We wensen je veel leesplezier!
[TIP] bekijk onze animatie

Logo Braincandy met subtitel 300x150 transparant

Laat je gegevens achter en dan nemen wij contact met je op.

Go to Top