Conversies meten met Google Tag Manager

Wil je conversies of andere activiteiten op je website meten, dan kan dat met Google Tag Manager. Conversies die je bijvoorbeeld kunt meten zijn het aantal klikken op een telefoonnummer, het aantal contactformulieren dat is verzonden en het aantal klikken op een specifieke button.
Is dit handig? Ja dit is handig, want zo kun je meten hoe interessant je webpagina en hoe succesvol je Google Ads campagne is en kun je mogelijk gaan bijsturen.
Google Tag Manager is overigens voor veel meer zaken inzetbaar, maar dat valt buiten de scope van deze pagina.

GOOGLE TAG MANAGER

Dit artikel is geschreven voor onze klanten en andere lezers die nog niet zo goed begrijpen wat Google Tag Manager eigenlijk is. We proberen je zo goed mogelijk uit te leggen wat Google Tag Manager is en waarom het belangrijk is voor jouw website en campagnes.
Ben je beginnend online marketeer en op zoek naar tips & tricks voor het instellen van GTM, dan moeten we je helaas teleurstellen. Die ga je hier niet vinden. Dat is immers een spel van proberen en ondervinden en dat ligt buiten de scope van deze blog.
Heb je de bel horen luiden en weet je niet waar de klepel hangt? Lees dan wel vooral verder.

GOOGLE TAG MANAGER & GOOGLE ANALYTICS

Tag Manager is een dienst van Google en daarvoor dien je een Google account te hebben. Datzelfde geldt voor Google Analytics. Voor het meten van conversies op de website hebben we ze beiden nodig.
Met Tag Manager stellen we de conversies in die we willen meten op jouw website (bv klikken op telefoonnummer). En met Analytics meten we de conversies (het aantal keer dat er geklikt is). Het zijn dus twee verschillende systemen die er samen voor zorgen dat we inzicht krijgen in de conversies.

Zie Google Tag Manager als een soort gebruikerspaneel (wat wil je meten) dat gekoppeld wordt aan een meetsysteem (Analytics).

TAGS, TRIGGERS EN VARIABELEN

Iedereen die ooit met Google Tag Manager heeft gewerkt of iets ermee heeft geprobeerd, heeft gelezen over de termen tags, triggers en variabelen.

Wat zijn de tags, triggers en variabelen van Google Tag Manager?

Een tag is een stukje code dat op een webpagina wordt uitgevoerd of geactiveerd. Dat stukje code kan vanalles zijn, maar binnen het onderwerp van dit artikel richten we ons op conversies. Met een tag kunnen conversies gemeten worden. Conversies zoals zoals een CTA (Call to Action). Denk aan buttons, verzonden contactformulieren, telefoonnummers en linkjes met e-mailadres. De conversies worden door een tag van Tag Manager geactiveerd en kunnen vervolgens naar Google Analytics gestuurd worden.

Met een trigger bepalen we wannéér een tag wordt uitgevoerd. Vrijwel in alle gevallen is dat bij een interactie op de website, bijvoorbeeld een klik op een button waar het woord CONTACT in staat, of het afspelen van een video, het verzenden van een contactformulier met specifiek ID, etc.
Oftewel: met welke specifieke interactie wordt een seintje gegeven aan de ingestelde ’tag’ om die te activeren.

Met variabelen stellen we voorwaarden in voor de trigger(s). Een dergelijke voorwaarde is bijvoorbeeld een specifieke url. Met een variabele kunnen we aangeven dat een trigger alleen mag worden uitgevoerd wanneer er aan de gestelde voorwaarden wordt voldaan.

CONVERSIES

De meest gebruikelijke conversies zijn het meten van het aantal klikken op een telefoonnummer, button of het verzenden van een contactformulier. Vooral om te bepalen hoe rendabel een Google Ads campagne is.

Maar met Google Tag Manager kun je meer. Veel meer.

Stel dat je een formulier hebt dat noodzakelijkerwijs erg uitgebreid is. Met GTM kun je analyseren op welk moment men uitstapt bij het invullen van het formulier. Daarmee kun je een afweging maken over de invulvelden die je optioneel laat, verplicht maakt of uiteindelijk toch maar verwijderd. Google Tag Manager geeft je dus enorm veel inzicht in het gedrag van bezoekers op jouw website.

Eigenlijk kun je elke handeling van een bezoeker op je website meten met behulp van Google Tag Manager en Google Analytics. Wat let je?

GOOGLE TAG MANAGER DOOR BRAINCANDY

Bij Braincandy zijn we handig in het instellen van Google Tag Manager. Het is overigens niet een klusje van een uurtje, er zitten daadwerkelijk veel handelingen in die van tijd tot tijd ook moeten worden nagekeken. En vaak moeten er ook aanpassingen gedaan worden op de website, zoals de schrijfwijzen van de CTA’s uniformeren. Met een beetje GTM voor een commerciële website is zo een halve dag gevuld.
Maar Google Tag Manager is zeker een aanrader als je ook adverteert in Google Ads. Wij vergelijken het altijd met de sportschool. Wil je snel resultaten met advertenties in Google, dan is investeren in GTM (Google Tag Manager) echt noodzakelijk.
GTM is bovendien een absolute noodzaak als je bezig bent met Conversie Optimalisatie. En als je überhaupt meer inzichten wil in het websitegebruik van je bezoekers.

Ga naar de bovenkant