We krijgen vaak de vraag wat Linkbuilding is, waarom het interessant is voor de ranking van je website en waarom het dus onderdeel zou moeten zijn van je SEO werkzaamheden.
In deze blog gaan we je daar kort en duidelijk antwoord op geven zodat je weet wat jij kunt doen, of je weet wat wij voor je kunnen doen ;).

Linkbuilding in het kort

Linkbuilding is het beheren, maken en aanvragen van links (en ook het verwijderen van slechte links) waarmee je invloed kunt uitoefenen op je positie in de zoekresultaten van zoekmachines.
Deze links kunnen hyperlinks zijn, maar ook afbeeldingen of logo’s met een link er in.

Soorten linkbuilding links

Er zijn twee soorten links: intern (binnen jouw eigen website, van webpagina naar webpagina) en extern (van andere websites naar jouw website en vice versa). Deze laatsten worden ook wel backlinks genoemd.

Het nut van interne links

“Dus als ik heel veel links plaats binnen mijn website van de ene naar de andere pagina, dan scoor ik hoger in Google”. Nou nee, not so much. Dat zou wel heel eenvoudig zijn. Dat kan iedereen en daardoor zullen websites zich minder kunnen onderscheiden en dan heeft deze methodiek om invloed uit te oefenen op je ranking weinig nut meer.

De enige reden waarop interne links ietwat bijdragen aan je ranking, is dat je jouw website daarmee erg dynamisch maakt en je bezoeker feitelijk door je hele website kunt loodsen, van het ene artikel naar het andere. Hierdoor wordt je gebruiksvriendelijkheid van de website hoger en dat merk je aan het gebruiksgedrag. En dat wordt door Google gewaardeerd.

Voor een betere ranking in de zoekmachines moet je dus vooral werken aan je backlinks.

Wat zijn backlinks

Backlinks kun je vergelijken met de ‘externe aanbevelingen’ van een kennis in het echte leven. En wanneer je veel van dat soort aanbevelingen krijgt dan gaat de autoriteit van jouw website omhoog. Immers ‘heel veel kennissen bevelen jou aan, dus zul je wel goed zijn’.
Je wekt VERTROUWEN en dat is wat Google belangrijk vindt. En dat ontstaat niet in één dag. Dat weet google ook. Dus wanneer de links irrelevant zijn, in een te korte tijd zijn vergaard of wanneer het overduidelijk is dat je een één-tweetje met een andere website hebt gemaakt, dan weet Google dat het gemanipuleerd is. Ook RELEVANTIE is key voor Google.

White, grey en black hat linkbuilding

Die Google is een slimme (en strenge vent). Die ziet alles. Als jij jouw linkbuilding niet netjes doet, dan merk je dat in jouw ranking.
Wat is dan netjes volgens Google? We onderscheiden 3 soorten linkbuilding: white hat – grey hat en black har. ‘White hat’ is de nette variant waarmee je eerlijk aan kwalitatieve links komt. Ook wel heel toepasselijk link-earning genoemd. ‘Grey hat’ is een nog door Google geaccepteerde vorm zoals gebruik maken van een link uitwissel netwerk. ‘Black hat’ is een absolute no-go, bijvoorbeeld verborgen teksten of automatisch gegenereerde content.

Zelf starten met linkbuilding

We zoomen even in op de ‘white hat’ linkbuilding die jij zelf al kunt doen:

  • Schrijf publicaties met links (indien van toepassing voor jouw business).
  • Benader jouw klanten/leveranciers/samenwerkingspartners/vrienden/familie met de vraag of zij iets over jou willen schrijven op hun website, bijvoorbeeld een artikel met linkje in hun blog. (Of lever dit zelf aan.).
  • Heb jij webmentions zonder link? Ga er achteraan. De tool Unlinked Mentions Finder kan je hierbij helpen.
  • Zoek kapotte links van je eigen website op en die van je concurrenten.
  • Deel op social media. Dit zijn immers ook linkjes!
  • Ga gastbloggen: jij schrijft content met jouw link op een website van een ander.
  • Registreer je website op diverse bedrijfsregisters zoals startpagina’s.
  • Doe wat de concurrent doet: check zijn linkprofiel en zoek naar links die jij ook kunt maken. De tool Seo Review Tools helpt je hierbij.

Hoe weet je of dat de link goed is?

Verschillende tools kunnen de autoriteit van een website (domein autoriteit) of webpagina (url autoriteit) meten. Dit zegt wat over jouw website en over dat van de ander. Het is dan belangrijk dat de andere website een hogere of vergelijkbare autoriteit heeft, in ieder geval niet vele malen lager. De autoriteit van de domeinnaam of de webpagina bepaalt dus hoe kwalitatief de link voor jou is.

Verschil kwalitatieve en relevante backlink

De Page Authority staat voor de kwaliteit van een webpagina (dus wat anders dan de domein autoriteit). Google kent een eigen waarde (PageRank) toe aan webpagina’s om de autoriteit te meten. Deze is niet inzichtelijk, maar er zijn diverse tools (Moz en Majestic) die dat kunnen meten.
De Trust Flow staat voor de relevantie (hoe goed sluit de webpagina aan bij jouw website).

Vuistregel: ga voor een Page Authority van 30 of hoger.
Vuistregel: ga voor een Trust Flow van 25 of hoger.

Zelf doen of laten doen?

Die keuze is aan jou. We merken dat veel zelfstandig ondernemers eerst zelf starten met linkbuilding (en andere SEO werkzaamheden) en het op den duur toch volledig aan ons onverlaten. Gewoon omdat het simpelweg heel tijdrovend is, de juiste seo tools vaak betaalde tools zijn, de laatste kennis en vaardigheden ontbreken en vooral omdat ze geen focus hebben.

Ons advies: stem met ons af wat jij wilt en kunt doen, en laat de rest over aan ons. Zo heb je het beste van beide: een goede balans in je tijd- en geldbudget, toegang tot jouw eigen netwerk en dat van ons en altijd beschikking over de nieuwste vaardigheden.

Meer weten of de mogelijkheden bespreken? Neem contact op!