Wat is lokale marketing?

Wat is lokale marketing en welke mogelijkheden zijn er voor de lokale ondernemer? En ook belangrijk: welke voordelen hebben de buurtbewoners bij lokale marketing?

De aanleiding van dit artikel was een bezoekje aan een klant in Harlingen, Friesland. Vanaf Gemert is dat 2,5 uur rijden en het bewijs was er: een vieze auto. Daar kon ik niet mee aankomen en dus zocht ik in Google naar ‘auto wassen Harlingen’. Voor een marketeer erg dubbel, want mijn locatievoorzieningen op de telefoon staan aan en dus is het overbodig de plaatsnaam te vermelden.

Ik had wat haast en dus klik ik automatisch op de eerste link. Ik ga er namelijk vanuit dat ik -anno 2019- een relevante advertentie krijg. Niet omdat Google steken laat vallen, maar vooral omdat ik er vanuit ga dat mensen die investeren in Google Ads dat doordacht doen omdat de klikkosten niet mis zijn.

Hartje Harlingen drukte ik op een betaalde advertentie van een autowasstraat in Veghel, een 20 minuutjes vanaf Gemert, een 2 uur en kwartier rijden vanaf Harlingen. Hup, een €4 verkwanseld aan een niet-relevante click. Dat is 1/3 kosten van een wasbeurt. Zo zonde.

Foutief voorbeeld van lokale marketing in Google Ads

Wat is lokale marketing?

Als we denken aan lokale ondernemers, dan denken we al snel aan campagnes als ‘wees loyaal, koop lokaal’. Dat is niet wat wij bedoelen.
Lokale marketing zijn de (van toepassing zijnde) marketinginspanningen die een lokale ondernemer kan nemen waarmee hij onder de aandacht komt bij zijn klanten. De geografische breedte van de term ‘lokaal’ loopt uiteen van erg dichtbij huis tot en met regionaal. Passend bij de bakkerij en het bouwbedrijf.

Waarom lokale marketing?

Iedereen lacht altijd als ik ze deze vraag stel. Ze vinden het ‘logisch’ dat een ondernemer aan lokale marketing doet, want anders krijgt hij geen klanten. De vraag in hoeverre die marketingactiviteiten dan kwalitatief zijn en daadwerkelijk bijdragen aan imago of omzet is een andere, maar we zijn het erover eens dat de lokale ondernemer in zijn regio aan marketing moet doen.

Ik heb nog een tweede argument waarom een lokale ondernemer aan lokale marketing móet doen. Een argument waar niemand aan denkt, maar wel aan zou moeten denken. Doe het voor de bewoners (jouw klanten)! Zij zijn namelijk op zoek naar diensten die jij biedt en ze vinden het maar wat prettig als ze dat dicht bij huis kunnen vinden. Anders moeten ze er helemaal voor op uit. Gemak dient de mens, daarom Googlen we alles en gebruiken we zelfs een rekenmachine voor de meest simpele sommen. Gebruik dit in je voordeel. Maak het jouw klanten gemakkelijk. Laat zien waar ze jou kunnen vinden en wat jij allemaal te bieden hebt!

Uit eigen ervaring weet ik hoe vervelend het als consument is wanneer je een hele speurtocht af moet leggen voordat je hebt gevonden wat je zocht. Wij zijn verhuisd van de stad naar Gemert. We hebben een bestaand huis gekocht dat we wilden renoveren. We hebben iedereen die we kennen gevraagd of ze nog vakmensen kennen. Gelukkig kregen we veel aanbevelingen (en dat is een betrouwbare bron), maar zelfs dan moest ik nog flink op zoek naar een telefoonnummer. Mocht het marketeersvak mij niet meer bekoren, dan kan ik nog altijd detective worden.

Ga naar de bovenkant