MOEITE MET CONTENT MARKETING?

Lego slippers

Hoor ik daar een aarzelende ‘JA’? Lees dan snel verder. In dit artikel leg ik je uit wat goede content is en waarin het zich onderscheid van traditionele marketing.

Marketeers weten dat content superbelangrijk is, maar over welke content hebben ze het dan en wat is het doel van content?

Om daar antwoord op te geven kijken we met een schuin oog naar merken zoals Lego en Starbucks.

Alles wat zij doen is doordrongen van nostalgie, positiviteit en andere belangrijke prikkels waardoor mensen emotioneel betrokken raken met het merk.
Deze merken genereren omzet doordat zij fans hebben in plaats van klanten. Ze trekken een brede doelgroep aan en weten deze vast te houden met content marketing, in plaats van met betaalde advertenties en aanbiedingen.

Is goede content dan niet commercieel? Jawel! Goede content is juist heel commercieel, maar het druipt er alleen niet vanaf. Goede content heeft de focus op creativiteit, vermaak en fantasie. Hierdoor bereiken ze de psyche van hun publiek die daardoor ook nieuwe content rondom het merk gaat plaatsen. Een bijkomstig voordeel van een betrokken community is dat je relatief eenvoudig een nieuw product kunt pitchen. Tot slot hebben deze merken een zeer intensieve webcare op alle denkbare platformen waardoor ze continue in contact staan met hun fans.

Goede content is verteerbaar. Teksten zijn opgedeeld in hapklare stukken en voorzien van beeld. De content is daardoor begrijpelijk en -zeer belangrijk- eenvoudig te delen op social media. Sommige platformen nodigen zelfs uit tot reacties waardoor fans elkaar opzwepen in hun enthousiasme voor het merk.

Content marketing is een continue cyclus en geen eenmalige distributie. Veel merken creëren vergankelijke eenmalige content en verzuimen de content te distribueren over de verschillende kanalen. Of plaatsen dezelfde content klakkeloos op alle mediakanalen. Dit leidt tot irritatie bij het publiek. Beter is het om content kanaalgeschikt te maken en planmatig te verspreiden over de kanalen.

Een ander onderscheid van goede content is de wijze waarop ze de aandacht trekken. Dat is niet met een hoop bombarie, maar juist door op prikkelende wijze waarde toe te voegen aan de content. Prikkel de fantasie en je wordt gezien!

Nieuwsgierig hoe wij invulling geven aan de content marketing van jouw organisatie? Neem contact op met Braincandy! hallo@braincandy.nl