Wat is relevante content?
Relevante content is key! Zover is bekend. Maar wat is relevante content? En tot waar reiken de tentakels van Google die jouw content moeten gaan indexeren?
De vraag ‘waarom wil je relevante content’ is eenvoudig te beantwoorden. Dat wil je om goed gevonden te worden in Google. Hopelijk beloond met een hoge ranking op pagina 1 van Google. Is dat alles? Nee, dat is niet alles. Je wilt namelijk ook relevant zijn voor de bezoekers op jouw website. Jouw (potentiële) klanten. Je wilt hun een goed verhaal vertellen waar ze wat aan hebben en waardoor ze geboeid blijven. Want als ze geboeid blijven, dan vergroot dat de kans op conversie (aanschaf, aanmelding, inschrijving, contact opnemen, etc.).
Relevante content voor zoekmachineoptimalisatie
Bij zoekmachineoptimalisatie zorgen we ervoor dat jouw content aansluit bij de zoekopdrachten van zoekmachine gebruikers. Een zoekmachine gebruiker, bijvoorbeeld jouw klant die gaat Googlen, zoekt op een zoekwoord of een combinatie van zoekwoorden. Als diezelfde zoekwoorden in jouw content terugkomen dan gaat Google er vanuit dat jouw webpagina antwoord geeft op de zoekopdracht van de zoekmachine gebruiker. Dan ben je dus relevant.
Is het zo simpel? Ja en nee. Deze kennis is de basis. De methodes om dit te beïnvloeden worden door SEO specialisten uitgevoerd. Hieronder een lijst van de meest voorkomende werkzaamheden:
- uitvoeren zoekwoordenonderzoek en interessante zoekwoorden toepassen (ook synoniemen)
- uitbreiden van teksten
- beeld & video toevoegen
- on-page optimalisaties (zie onder)
- extra landingspagina’s maken (al dan niet opgenomen in menu)
On-page optimalisatie? Wat is dat? On-page factoren zijn elementen op een webpagina die draaien om de gekozen (interessante) zoekwoorden. Deze elementen kun je beïnvloeden zoals:
- title-tag (de H1)
- metadescription (korte samenvatting)
- URL (duidelijke structuur met zoekwoord)
- header tags (koppen in de tekst, H2 t/m H4)
- indeling van de tekst en plaatsing van de zoekwoorden
- lengte tekst (500 woorden)
- interne en externe links (met zoekwoord in linkverwijzing)
Zoekmachine optimalisatie is een tijdrovende bezigheid en omdat het algoritme van zoekmachines blijft veranderen, moet je mee veranderen om je concurrentie voor te blijven.
Voor ondernemers is het geen doen om dat zelf wekelijks uit te blijven voeren. Bovendien moet je kennis van de algoritmes up-to-date zijn anders loop je snel achter. Braincandy helpt organisaties bij hun zoekmachine optimalisatie. Wil je hier hulp bij of wil je jouw teksten laten redigeren, neem dan contact op met Braincandy.
Wees relevant
Google vindt je top, maar vind je klant dat ook? Hopelijk wel, want anders sla je de plank goed mis. Je klant blijft op je website als hij geboeid is door jouw verhaal en dat lukt als jij relevant bent. Wees relevant door:
- een eigen identiteit te creëren die klopt (branding)
- meer aandacht te schenken aan kwaliteit dan aan kwantiteit (liever één koper in je winkel, dan 10 passanten voor je etalage)
- antwoord geven op de vragen van je klant (zie onder)
Om antwoord te kunnen geven op de vragen van je klant moet je weten wat die vragen zijn. Dit kun je op twee manieren uitwerken:
PAS methode:
- Problem: formuleer de vraag (c.q. het probleem).
- Agitate: werk de vraag/het probleem uit. Wat is het gevolg als het niet wordt opgelost?
- Solve: leg uit hoe jij voor een oplossing kunt zorgen.
AIDA methode:
- Attention: grijp de aandacht (knallende headline).
- Interest: wek/voed de interesse (vertel over de oplossing).
- Desire: creëer de behoefte (geef een lijst met voordelen).
- Action: sluit de deal (call-to-action button).
Met deze blog heb je inzicht gekregen op welke manier content zorgt voor een betere vindbaarheid. We hebben je tips gegeven die Google fijn vindt en adviezen om je website bezoeker te overtuigen van jouw verhaal.
Wil jij beter gevonden worden in Google en wil je daar professionele hulp bij? Neem dan contact op met Braincandy. We bekijken de mogelijkheden van SEO voor jouw website en kunnen je daarnaast adviseren over andere (online) marketing kanalen zoals Ads.
22 mei 2019
22 mei 2019