Korte samenvatting over landingspagina optimalisatie

Bezoekers leiden naar je landingspagina is belangrijk, maar je landingspagina zó optimaliseren dat je ook alles uit deze bezoekers haalt is evenzo belangrijk. We geven je een korte samenvatting en tips over landingspagina optimalisatie waarmee je jouw bezoekers aanzet tot actie.
Heb je na het lezen van dit artikel behoefte aan extra informatie? Neem gerust contact op met online marketingbureau Braincandy.

WAT IS EEN LANDINGSPAGINA?

Landingspagina’s zijn gericht om bezoek op te vangen. Elke pagina kan in feite een landingspagina zijn, maar vaak worden met landingspagina’s alleen de pagina’s bedoeld die specifiek gemaakt zijn om aan te sluiten op een marketinginspanning. Bijvoorbeeld een Google Ads of een e-mailcampagne.
Omdat je zelf weet wat de marketingactie is, kun je ook inschatten wat de intentie is van de bezoeker. De landingspagina laat je hierop aansluiten.
Met een landingspagina wil je dat de bezoeker een actie onderneemt, een conversie. Enkele veelgebruikte conversies zijn:

  •  Ingevuld formulier (contact, offerte, registratie)
  • Inschrijving (abonnementsdienst, nieuwsbrief)
  • Aankoop in webshop
  • Download (whitepaper, brochure)
  • Bekijken video

WAAROM EEN LANDINGSPAGINA OPTIAMLISEREN?

Je landingspagina is gemaakt en je marketingcampagne is de deur uit. Laat die conversies dus maar komen!
Maar wat als er te weinig conversies worden gegenereerd? In dat geval is het tijd voor landingspagina optimalisatie.
Door het doorvoeren van een aantal aanpassingen op de pagina en de focus sterker te leggen op de belangrijkste call-to-actions (conversiepunten), gaat de landingspagina beter presteren en wordt het aantal conversies verhoogd.

HOE BEPAAL JE OF EEN LANDINGSPAGINA GOED IS?

Een landingspagina is goed te noemen als deze aan jouw verwachtingen voldoen. Die verwachtingen kunnen gebaseerd zijn op (reële) verwachtingen of uit data uit het verleden. Maar ook als je landingspagina naar verwachting presteert, kan het zomaar zijn dat het nóg beter kan.
Google Analytics kan je dan meer inzichten geven. Je kunt bijvoorbeeld zien wat het bouncepercentage is, of bezoekers nog andere pagina’s hebben bezocht, wat de pagina- en sessieduur is, etc.
Naast Google Analytics kun je ook gebruik maken van heatmap monitoring om te zien waar de focus of klikactiviteit ligt. En tot is het raadzaam om A/B testen toe te passen. Oftewel: twee vergelijkbare landingspagina’s met onderling wat verschillen.
Wil je advies hierover dan kun je onze web design specialist raadplegen.

CHECKLIST VOOR HET MAKEN VAN EEN LANDINGSPAGINA

  1. Opvallende call-to-action.

De landingspagina heeft als doel het aanzetten tot conversie. De call-to-action is dus enorm belangrijk. Zorg er dan voor dat deze opvalt én dat hij vaak genoeg in beeld is. En gebruik buttons ipv een tekstlink, al dan niet in een tekstkader. Deze vallen meer op. Ook uit de neuromarketing blijkt dat een button eerder aanzet tot klikken dan een losse link.

  1. Voorkom veel/onnodige tussenstappen.

Als de bezoeker actie onderneemt zorg er dan voor dat er geen tot weinig tussenstappen zijn. Niets is zo irritant als er veel geklikt moet worden voordat je bent waar je wilde zijn. Bovendien is het risico dat de bezoeker uitstapt ook groot.

  1. Zorg voor goede meetbare conversietags.

In Goede Tag Manager kun je tags maken die je conversies meten. Afhankelijk van hoe de conversie plaatsvindt moet je er op letten dat alle acties meegenomen worden in de meting.

  1. Bepaal het doel.

Bijna elke organisatie heeft een omzetdoelstelling, maar om dat te bereiken kun je wellicht eerst iets een sample aanbieden en ervoor zorgen dat je contactgegevens ontvangt. Binnen een webshop omgeving is een aankoop een logische conversie, maar het inschrijven op een nieuwsbrief om 10% korting op de eerste bestelling te ontvangen is ook een zeer goede call-to-action.

  1. Focus op 1 doel.

We maken snel de fout een landingspagina te uitgebreid te maken. Dat is informatief, maar commercieel minder handig. Bezoekers kunnen afgeleid raken en uiteindelijk niet converteren. Bepaal daarom 1 doel en vermijd afleiding (zoals verwijzingen naar andere pagina’s).

  1. Investeer in het design.

De vormgeving van de landingspagina, waaronder kleurgebruik, routing, beeld/tekst afwisseling, authentiek beeldmateriaal en fontgebruik bepaalt in veel gevallen of je de aandacht van de bezoeker vast kan houden. Vervolgens moet je er ook voor zorgen dat het design leidt naar de conversiepunten.

  1. Maak gebruik van reviews.

Reviews verzamelen kan via verschillende aanbieders die ook plug-ins bieden voor het plaatsen ervan op je website. Zorg ervoor dat je die sterren/scores toont op de landingspagina.

  1. Schrijf doelgerichte teksten.

Teksten moeten aanzetten tot actie. Doe geen vage beloftes, treed niet te veel in detail, wees concreet, benoem de voordelen, gebruik overtuigingstechnieken (zoals op=op, gratis bezorging, binnen 24 uur offerte, etc.). Schrijf vooral vanuit het oogpunt van de klant (behoefte invulling) en niet vanuit jezelf (aanbod en omzetdoel).

ONS ADVIES SAMENGEVAT

Met bovenstaande toelichting kom jij een heel eind in het maken van een converterende landingspagina. Er zijn nog enorm veel andere tips die we je kunnen geven, want elke situatie vraagt om weer een andere oplossing, maar als je dit artikel als basis neemt dan ben je competitief zeer goed bezig.

Wil jij meer resultaat halen uit jouw landingspagina dan moet je zeker even voor de website optimalisatie van ons bureau contact opnemen. Wij kunnen jouw landingspagina’s volledig optimaliseren voor een maximaal rendement.

Deel dit artikel!

Lees ook:

Ga naar de bovenkant